حدیث منزلت و یوم الدار در خطابه غدیر – پایگاه اینترنتی آیت الله جعفر فاضل
دروس استاد

حدیث منزلت و یوم الدار در خطابه غدیر

علی وارث علم رسول الله
0

فهرست مطالب این نوشتار:

  • منزلت امیرالمومنین و هارون
  • حدیث یوم الدار و وصایت پس از پیامبر
  • امتحان امیرالمومنین علیه السلام

اشاره شد به تعبیر برادر، وصیّ، خلیفه و امام که رسول اکرم صلی الله علیه وآله این تعابیر را نسبت به امیرالمومنین بیان فرمودند. در ادامه به حدیث منزلت که در میان خطابه غدیر نیز به چشم می خورد و حدیث یوم الدار می پردازیم:

الَّذى مَحَلُّهُ مِنّى مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسى اِلّا اَنَّهُ لا نَبِىَّ بَعْدى

کسی که نسبت او به من، همان نسبت هارون است به موسی علیهماالسلام جز این که پس از من پیامبری نیست.

منزلت امیرالمومنین و هارون

رسول خدا صلَّی الله علیه وآله با این استثناء فهماندند که هر جایگاهی که حضرت هارون نسبت به حضرت موسی داشت همان را امیرالمومنین نسبت به من دارد و البته این شباهت در محلّ است نه در سطح منزلت.

یعنی برادری و شراکت در امر رسالت و خلافت و وصایت را که هارون داشت، امیرالمومنین علیه السّلام نیز دارند ولی بین مولای ما و جناب هارون از جهت فضیلت تفاوت بسیار است؛ امیرالمومنین سطح فضیلت بسیار بالاتری دارند که قابل قیاس نیست.(1)

بعضی می گویند: حضرت هارون وصی حضرت موسی بوده ولی قبل از حضرت موسی علیه السّلام از دنیا رفته است!

جواب این که در این جا بحث منزلت مطرح است که منزلت حضرت هارون در زمان حضرت موسی وزارت و خلافت بوده و اگر هارون از دنیا نمی رفت بعد از حضرت موسی علیه السّلام هم، منزلت وصایت او به قوّت خود باقی می ماند.

مطالعه بیشتر
قبولی نبوت در گرو تبلیغ ولایت

حدیث یوم الدار و وصایت پس از پیامبر

رسول اکرم صلَّی الله علیه وآله روز اولی که خویشاوندان خود را جمع کردند که به حدیث “یوم الدار” مشهور است، فرمودند:

اولین کسی که مرا تصدیق کند، وزیر من و بعد از من وصی و جانشین من است.(2)

پس مقام وصایت حضرت هارون نیز شامل زمان حیات و بعد از وفات حضرت موسی نیز بوده است که اگر هارون زنده می بود، وصی حضرت موسی می بود.

شرح حدیث یوم الدار (یوم الانذار)

امتحان امیرالمومنین علیه السلام

جبرئیل به حضرت رسول صلَّی الله علیه وآله خبر داد که وصی شما 14 امتحان می دهد که 7 امتحان در زمان حیات شما و بقیه بعد از شما است و یکی از آن امتحان ها این بود که او اوّلین کسی است که شما را تصدیق می کند.(3)

لذا وقتی که می فرمایند: اولین کسی که مرا تصدیق کند وصی من است، حاکی از این است که می دانند اولین کسی که تصدیق کند تمام فضائل وصایت را داراست.

در آن روز تنها کسی که برخاست و پیامبر را تصدیق کرد، امیرالمومنین بودند و پیامبر اکرم صلَّی الله علیه وآله به جهت اتمام حجت تا 3مرتبه امر فرمودند که علی جان بنشین! بعد از بار سوم رسول خدا صلَّی الله علیه وآله فرمودند: بدانید که او جانشین و وزیر من است و دِیْن مرا ادا می کند.

این روایت را سنی ها در کتب خود نوشته و همه پذیرفتند چرا که روایت از جهت سندی قوی است.
اما سوال این است که چرا ولایت و وصایت امیرالمومنین را نپذیرفتند؟

مطالعه بیشتر
آیه اُذُن در میان خطابه غدیر

به جهت توجیه گفته اند: مراد پیامبر صلَّی الله علیه وآله جانشین چهارمی است! که از این توجیه مشخص است که نمی خواهند حقیقت را بپذیرند.

ما 41 مدرک در این رابطه از منابع اهل تسنن جمع کردیم و این جریان اصلا قابل انکار نیست.

پانوشت:

(1) بحارالأنوار ج۸ ص۱
(2) بحارالأنوار ج۱۸ ص۱۶۳
(3) بحارالأنوار ج۳۸ ص۱۶۷

الفاظ مترادف یا مشابه “ولیّ” و “مولا”

مقاله قبلی

آیه ولایت در خطابه غدیر

مقاله بعدی

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *